wordpress com stats plugin
Home » Rancangan Khotbah Minggu

Rancangan Khotbah Minggu

MINGGU, 2 NOPEMBER 2014

MINGGU BIASA 31  —  STOLA PUTIH

Bacaan 1         :  Kidung Agung 3:1-5
Bacaan 2         :  1Tesalonika 4:13-18
Bacaan 3         :  Matius 25:1-13

Tema Bulanan :  Siapa Mau Mencari, Menemukannya
Tema Pekan    :  Berjaga-jagalah!

 

RANCANGAN KHOTBAH:  Bahasa Indonesia

 

Pendahuluan

Dalam KBBI, berjaga-jaga berarti: bersiap sedia atau berhati-hati. Secara harfiah, kata ini seringkali dipakai dalam hubungannya dengan dunia pertahanan dan keamanan. Dan berbicara mengenai dunia pertahanan dan keamanan, tentu kita tak asing dengan tokoh terkenal bernama: Herodes Agung. Ia adalah orang yang –– boleh dikatakan –– paling “piawai” dalam hal berjaga-jaga.

Selama masa pemerintahannya, Herodes dikenang sebagai raja yang cukup rajin mendirikan benteng pertahanan. Ada beberapa benteng terkenal di sekitar Israel yang dibangun pada masa pemerintahan raja ini. Benteng-benteng tersebut bukan hanya sangat kuat dan megah, namun juga didirikan di tempat yang sulit dijangkau, agar mempermudah upaya pengintaian gerakan musuh, tetapi sulit didekati dan diserang.

Salah satu benteng yang mempunyai keunikan seperti itu adalah: Masada. Bangunan ini terletak di sebelah Selatan Israel, menghadap ke Laut Mati. Keberadaannya dibangun di atas sebuah bukit bebatuan dengan ketinggian 400 m (dari permukaan laut), sehingga pendakian secara manual ke puncak tebing ini sangatlah sulit dilakukan. Dan tidak seperti benteng pada umumnya, bangunan ini sesungguhnya adalah sebuah istana besar yang dilengkapi dengan banyak menara pengintai, gudang senjata, barak, dan waduk yang bisa diisi air hujan. Bahkan di dalamnya juga terdapat tempat ibadah (sinagoge), ruang hiburan dan rapat, serta pemandian air panas (thermal bath). Demikian fantastis dan berbiaya mahal, namun seandainya negara dalam keadaan genting, Herodes dan para pasukannya tetap dapat bertahan dari serangan musuh, dalam jangka waktu lama, namun tetap dalam situasi hidup yang nyaman.

Oleh sebab itu, “berjaga-jaga” bagi Herodes bukanlah sesuatu yang sepele, sebab itu perlu dilakukannya dalam perencanaan yang matang, melalui proses yang panjang, dan upaya yang keras. Itu dilakukannya tak lain karena dilatarbelakangi kekuatirannya yang sangat besar terhadap runtuhnya kekuasaannya. Maka jangankan terhadap musuh dalam peperangan, terhadap kabar tentang kelahiran raja baru pun sudah mampu membuat Herodes mengambil sikap politik yang kejam. (Ingatlah peristiwa dalam Mat. 2:1-18). Inilah “berjaga-jaga” menurut versi Herodes: mempertahankan hidup dan kekuasaan. Namun sayangnya, malapetaka bertubi-tubi justru ia dapatkan karena kekuatirannya yang terlalu besar itu: Istrinya mati karena kecemburuannya, putera mahkotanya pun mati juga karena ulahnya. Jadi kehancuran kerajaan Herodes terjadi bukan karena benteng negerinya yang kurang kuat, namun karena pertahanan mentalnya yang lemah.

 

Isi

Dalam kehidupan sesehari, “berjaga-jaga” ini memang merupakan hal yang lumrah dilakukan, bahkan sudah menjadi keharusan, bagi setiap orang dalam mengarungi kehidupan. Maka kebanyakan orang sangat rajin berjaga-jaga, khususnya secara jasmani: Jaga kesehatan, supaya tidak sakit. Jaga perekonomian, agar hidup berkecukupan. Jaga keamanan, supaya tidak kemalingan, dsb. Hal tersebut baik, namun jika ini saja yang diupayakan, tak ubahnya itu persis seperti yang pernah dilakukan Herodes. Orang seringkali lupa berjaga-jaga dalam hal rohaninya, dalam hal imannya, dalam hal mentalnya. Padahal kerajinan untuk berjaga-jaga terhadap hal yang rohani ini akan mengarahkan kehidupan seseorang kepada perasaan damai sejahtera, perasaan terberkati, perasaan terlindungi, dan spiritualitas yang matang. Itulah yang akan mampu menghindarkan orang dari kekalutan hidupnya, kekuatirannya yang terlalu besar terhadap berlangsungnya keseluruhan hidup, bukan hanya di dunia namun sekaligus di akherat. Maka tentu keseimbangan dalam tindakan berjaga-jaga, baik terhadap yang jasmani maupun yang rohani, perlulah diupayakan dengan baik.

Tujuan perumpamaan dalam perikop ini tak lain adalah agar para murid mau berjaga-jaga, yakni mempersiapkan diri dengan baik dalam menanti kedatangan Kerajaan Sorga. Kerajaan Sorga yang dimaksud di sini sesungguhnya adalah: kedatangan Yesus yang kedua kali. Sebab kedatangan Yesus itu adalah simbol dimulainya pemerintahanNya secara sorgawi, dimulainya kerajaanNya, yakni pengambilan alih kepemimpinan terhadap hidup seluruh ciptaanNya. Jadi, kedatangan Kerajaan Sorga itu tak lain menunjuk pada peristiwa kiamat, baik kiamat universal (dunia) maupun kiamat individual (pribadi). (Perikop ini merupakan kelanjutan dari kisah sebelumnya, perihal jawaban Yesus kepada pertanyaan para murid, khususnya dalam ps. 24:3).

Persiapan diri yang dilakukan dalam menyambut kedatangan kiamat itu bukanlah sesuatu yang dapat dilakukan secara terburu-buru dan serampangan, apalagi hanya sesaat menjelang terjadinya peristiwa. Sebab, persiapan yang dimaksudkan Tuhan itu adalah sebuah proses yang berlangsung panjang, bahkan sepanjang hidup kekristenan. Sehingga, berjaga-jaga itu perlulah dilakukan dalam perencanaan matang, melalui proses panjang, dan dengan upaya keras.

Hal apakah yang perlu dipersiapkan orang beriman dalam menyambut kedatangan kiamat itu tak lain adalah soal: kekudusan hidup. Kudus itu artinya: khusus. Maka menjaga kekudusan hidup itu adalah: kemauan untuk melakukan segala sesuatu yang dikehendaki Tuhan, karena ia sadar bahwa hidupnya telah dikhususkan Tuhan untuk menjadi saksi tentang kemuliaan namaNya. Jika manusia semakin mau dan semakin sadar mengenai hal itu, maka artinya ia semakin siap menyambut kedatangan Yesus yang kedua kali, menyambut kedatangan kiamat. Itulah yang disimbolkan oleh kelima gadis bijaksana.

 

Penutup

Dalam kehidupan sesehari, kemauan untuk melakukan segala sesuatu yang dikehendaki Tuhan, karena adanya kesadaran bahwa hidupnya telah dikhususkan Tuhan untuk menjadi saksi tentang kemuliaan namaNya, itu tak lain diwujudkan dalam bentuk sikap dan perilaku kasih, kepedulian, dan pengorbanan. Seseorang yang mau mengasihi, peduli, dan berkorban bagi kesejahteraan sesama ciptaan, itu berarti bahwa ia sedang berjaga-jaga. Maka mulai saat ini: Berjaga-jagalah! [BC]

 

Nyanyian: KJ 424:1, 3

 

RANCANGAN KHOTBAH: Basa Jawi

Pambuka

Dhasaring pasemon bab prawan sapuluh menika inggih ing ayat 13, mirungganipun dhawuhipun Gusti prekawis: “Padha melèka…”. Tembung padha melèka ing ngriki limrahipun dipun terangaken déning para juru tafsir Kitab Suci minangka: tumindak waspada utawi sumadya.

Ing pemanggih politik, waspada (utawi sumadya) menika asring kagandhèngaken tumraping bab pertahanan lan keamanan. Lan nalika kita sami wawan rembag ing bab menika, tamtu kita ènget saèstu dhateng Hérodès Agung, minangka ratu ingkang èstu pinunjul ing bab waspada sacara politik anggènipun njagi keamanan ing krajanipun.

Samangsa jaman jumenengipun, Prabu Hérodès kasuwur minangka ratu ingkang sregep yasa bètèng, dadosa ugi ingkang awujud griya pasaban (utawi pasanggrahan) kang kaginakaken minangka tetamèng ing mangsa paprangan. Wonten sawatawis griya pasaban ing sakupenging Israél, ingkang kayasa ing jamanipun Prabu Hérodès. Griya-griya pasaban menika mboten namung bakuh lan ageng, nanging ugi kayasa ing sainggilipun peparang (gumuk watu) ingkang èwed dipun purugi. Pancèn kadamel mekaten, supados para mengsah kaèwedan anggènipun badhé nggrebeg.

Salah satunggiling bètèng utawi griya pasaban Hérodès ingkang kasuwur inggih menika: Masada. Pasanggrahan menika kayasa ing sisih kidul Israel, ngadhep Laut Mati, ing sainggiling peparang ingkang inggilipun 400 m. Lan mboten kadosdéné bètèng sanèsipun, griya pasaban Hérodès menika èstunipun inggih minangka kraton ingkang éndah lan ageng, jinangkepan kaliyan menara telik, gudhang sanjata, kamar-kamar pamondhokan, lan wadhuk-wadhuk tandhon toya. Langkung déning menika, ing ngriku ugi wonten papan kanggé nindakaken parepatan lan mangun pangibadah, sarta papan padusan mawi toya anget (thermal bath). Saèstu èlok lan ngèdab-èdabi, pramila menawi negari ing mangsa paprangan, bètèng menika saged dados papan pangungsèn ingkang aman lan senggang kagem Prabu Hérodès lan para bala tantranipun.

Saking menika cetha bilih “waspada” kagem Hérodès menika sanès bab ingkang sepélé, amargi menika prelu kalaksanan kanthi rancangan ingkang mateng, lumantar proses ingkang mboten grusa-grusu, lan kinanthènan upaya ingkang satuhu. Menika sadaya katindakaken déning Hérodès mboten sanès karana piyambakipun nyata nggadhahi raos sumelang ingkang ageng tumrap langgenging keprabonipun. Mila sampun ta tumraping mengsah ing palagan, tumraping warta bab babaripun ratu ènggal kemawon sampun saged ndadosaken Hérodès nindakaken pakaryan politik ingkang èstu bengis lan tanpa welas. (Sumangga niti priksa cariyos ing Mat. 2:1-18). Inggih mekaten “waspada” miturut pemanggihipun Hérodès: pangudi tumraping langgenging gesang lan panguwaos. Nanging èmanipun, Hérodès malah nampi wewelak matumpa-tumpa karana raos kuwatos ingkang tansah dipun galih: garwanipun pejah karana sipat sujananipun Hérodès piyambak, malah sang pangèranipun dumugi ing pati ugi karana tumindakipun Hérodès piyambak. Ateges, tumpesing gesangipun Hérodès mboten karana kirang bakuhing bètèngipun, nanging karana kirang jejeging mental-ipun, jiwanipun.

 

Isi

Ing gesang padintenan, “waspada” menika pancèn bab ingkang kedah katindakaken tumraping sok sintena ingkang lumampah ing margining gesang. Pramila kathah-kathahipun, manungsa kanthi sregep tansah waspada, mliginipun ing bab kajasmanèn: njagi kasarasan, supados mboten nandhang sakit. Waspada ing bab ekonomi, satemah gesang tansah kacekapan. Njagi keamanan, supados mboten kemalingan, lsp. Kawaspadan ing bab kajasmanèn kados mekaten pancèn saé, nanging menawi namung bab-bab menika kemawon ingkang dipun upadi, menika mboten bénten kaliyan menapa ingkang naté katindakaken déning Hérodès. Ateges, manungsa asring supé waspada ing bab karohanèn, ing bab imanipun, ing bab mental lan jiwanipun. Mangka, ngupadi kawaspadan ing bab karohanèn menika saged nuntun gesang manungsa tumuju ing raos tentrem, raos binerkahan, raos kajangkung déning Gusti, lan spiritualitas ingkang mapan. Menika sadaya ingkang saged ngluputaken manungsa saking reribeding pikir, raos sumelang tumrap kalajenganing gesangipun, mboten namung ing ndonya nanging ugi ing akhèrat. Mila tamtu imbanging tumindak waspada, dadosa ing bab kajasmanèn, mekaten ugi ing bab karohanèn, prelu kaupaya kanthi saé.

Tujuaning pasemon ing perikop menika mboten sanès inggih supados para sekabat sami puruna waspada nyawisaken manah lan sumadya kanthi titi anggènipun ngantos-antos rawuhipun Kratoning Swarga. Kraton Swarga ingkang kasebad ing ngriki sejatosipun inggih: rawuhipun Gusti Yesus ingkang kaping kalih. Amargi, rawuhipun Gusti Yesus menika minangka lambang tumraping kawiwitaning peprintahanipun Gusti, kawiwitaning KarajanIpun, inggih menika kalaksananing jumenengipun Gusti minangka Ratuning jagad, Ratuning sadaya tumitah. Pramila rawuhipun Kratoning Swarga menika mboten sanès nedahaken tumraping bab kiyamat, dadosa kiyamating jagad, mekaten ugi kiyamating gesangipun pribadi manungsa. (Perikop menika minangka kalajenganipun cariyos saking wangsulanipun Gusti Yesus tumrap pitakènanipun para sekabat ing 24:3).

Pacawisaning dhiri, inggih waspada, anggènipun mapag dumadosing kiyamat menika sanes bab ingkang saged katindakaken sacara kesesa lan grusa-grusu. Amargi, pacawisan lan kawaspadan ingkang dipun kersakaken déning Gusti menika inggih salah satunggaling proses ingkang kedah katindakaken kanthi titi ing sauruting gesang kekristenan. Satemah, waspada menika prelu kalaksanan kanthi rancangan ingkang mateng, lumantar proses ingkang mboten grusa-grusu, lan kinanthènan upaya ingkang satuhu.

Ingkang prelu kacawisaken déning tiyang pitados anggènipun mapag dumadosing kiyamat menika mboten sanès inggih bab: kasucèning gesang. Suci tegesipun resik, nanging sumadya njagi kasucèning gesang inggih menika: sagah nindakaken samudaya prekawis ingkang dipun kersakaken déning Gusti, karana nggadhahi kasadharan bilih gesang menika kedah maligi kagem kamulyanipun Gusti. Menawi manungsa sangsaya purun dados sadhar ing bab menika, ateges manungsa menika sangsaya sumadya mapag rawuhipun Gusti Yesus ingkang kaping kalih, sumadya mapag dumadosing kiyamat. Inggih menika ingkang kagambaraken déning pasemon bab prawan sapuluh.

 

Panutup

Ing gesang padintenan, kasagahan nindakaken samukawis ingkang dipun kersakaken déning Gusti, karana wontenipun kasadharan dhiri bilih gesang menika kedah maligi kagem kamulyanipun Gusti, menika kawujudaken ing tumindak tresna, preduli, lan purun ngurbanaken dhiri. Sok sintena ingkang purun nresnani, preduli, lan ngurbanaken dhiri kanggé kawilujengan lan katentremanipun sadaya titah, menika ateges bilih tiyang menika saweg nindakaken kawaspadan. Mila wiwit ing samangké: Sumangga tansah waspada! [BC]

 

Pamuji: KPK 85:1-2

 

—–

MINGGU, 9 NOPEMBER 2014
MINGGU BIASA 32
STOLA PUTIH

 

Bacaan 1         :  Amsal 31:10-31
Bacaan 2         :  1Tesalonika 5:1-5
Bacaan 3         :  Matius 25:14-30

 

Tema Bulanan :  Siapa Mau Mencari, Menemukannya.
Tema Pekan    :  Berbuahlah!

 

RANCANGAN KHOTBAH:  Bahasa Indonesia

Pendahuluan

Pada zaman Tuhan Yesus, yang dimaksud talenta itu adalah mata uang senilai 6000 dinar, atau sama dengan upah pekerja selama 16,5 tahun. Sehingga 5 talenta itu bisa dimaknai sebagai upah seumur hidup. Namun, seiring perkembangan zaman, ketika kekristenan sangat mempengaruhi kehidupan manusia selama 20 abad, talenta akhirnya dipahami sebagai “anugerah Tuhan”. Maka tak mengherankan bila dalam bahasa Inggris, kata ini berarti: bakat atau kemampuan (ability).

Berkenaan dengan bakat ini, tentu secara langsung akan terbayang dalam benak kita tentang para artis, seniman, atau orang-orang yang berkemampuan tinggi di bidang seni. Salah satu seniman Kristen yang paling menonjol di muka bumi ini di antaranya adalah: Michaelangelo Buonarroti. Ia adalah seorang pelukis, pemahat, pujangga, dan arsitek berkebangsaan Itali yang hidup pada awal abad ke-16. Karya-karyanya yang sangat terkenal, yakni: patung Raja Daud, patung Pietà (Ibu Maria yang sedang memangku jasad Tuhan Yesus ketika baru diturunkan dari salib), dan lukisan Tuhan menciptakan Adam di langit-langit Kapel Sistina (gedung gereja istana Paus di Vatikan-Roma).

Ada yang menarik dari kehidupan Michaelangelo ini:

Ketika berusia 14 tahun, Michaelangelo mulai berguru kepada seorang seniman berbakat bernama Bertoldo de Giovanni. Sang guru ini, Bertoldo, adalah orang yang sangat menghargai karya seni, walaupun karyanya sendiri jarang dikenal orang, dan namanya hanya tenar di akhir Abad Pertengahan. Namun Bertoldo sangat lihai dalam mendidik murid-muridnya, dan sejak awal ia telah tahu bahwa Michaelangelo adalah seorang calon seniman yang sangat berbakat. Bertoldo cukup bijaksana untuk menyadari bahwa seorang berbakat seperti Michaelangelo ini seringkali tergoda untuk menjadi malas daripada untuk bertumbuh, dan karena itu ia terus berusaha memaksa muridnya itu untuk bekerja dengan serius.

Suatu hari, ketika Bertoldo datang ke sanggar pahatnya, ia melihat Michaelangelo sedang memahat sebuah patung dengan bermalas-malasan. Seketika itu juga Bertoldo meraih palu, berjalan menuju ke arah Michaelangelo, dan tanpa diduga ia lalu menghancurkan patung itu hingga menjadi potongan-potongan kecil. Sambil berteriak, Bertoldo berkata: “Michaelangelo, sehebat-hebatnya bakat, itu harganya murah sekali, sebab yang mahal tak lain adalah dedikasi (pengabdian)!”

Pengalaman itu sungguh sangat membekas dalam benak Michaelangelo. Itulah yang membuatnya kemudian tak pernah sekalipun menyia-nyiakan bakat seninya, bahkan bukan hanya demi kepuasan materi, ia pun mempersembahkannya demi kemuliaan nama Tuhan.

 

Isi

Perikop dalam Matius 25:14-30 ini pun sedang berbicara mengenai bakat (talent). Berkenaan dengan ini, perlulah kita sadari bahwa Alkitab memiliki pandangan: Bakat itu semata-mata adalah anugerah dari Tuhan. Itu sejatinya adalah harta Allah yang dititipkan kepada umatNya (25:14b). Karena bakat itu dipahami sebagai anugerah Tuhan, maka yang dimaksud dengan bakat itu sesungguhnya adalah segala bentuk kemampuan (= tanda) yang mencitrakan/menggambarkan keagungan dan kuasa Tuhan dalam membangun dan menyejahterakan. Jadi tidaklah pantas disebut sebagai bakat, ketika kemampuan itu bersifat menghancurkan, sebab itu bukanlah anugerah dari Allah dan bukan pula merupakan tanda dari keagungan Tuhan.

Berkenaan dengan anugerahNya ini, Allah memakai kehendak sebebas-bebasnya dalam memberikannya: ada yang mendapat banyak bakat, namun juga ada yang mendapat sedikit. Ada yang menerima 5 talenta atau 2 talenta, namun juga ada yang hanya 1 talenta. Tetapi, karena pada hakekatnya ini adalah anugerah, maka sekali-kali manusia tak patut merasa iri kepada sesamanya yang menerima bakat lebih banyak. Tidaklah pantas juga mempertanyakan kepada Tuhan: mengapa talenta yang ia terima sedikit. Sebab, banyak-sedikitnya bakat yang diterima itu juga mengandung konsekuensinya masing-masing: semakin banyak bakat yang diterima, maka semakin besar tanggung jawab yang dibebankan berkenaan dengan kemampuannya itu.

Tugas manusia tak lain hanyalah: pertama, menerima anugerah itu dengan ucapan syukur; dan kedua, berusaha keras untuk mengasah bakatnya itu, seberapa pun besarnya, demi kebaikan kehidupan dan demi kemuliaan nama Tuhan. Tugas untuk mau “berusaha keras” itu merupakan tugas melekat (intrinsik) yang diterima manusia sejak lahirnya, sehingga tugas itu akhirnya menjadi “janji hidup” manusia. Dan karena telah menjadi sebuah “janji hidup”, maka tugas itu lalu dimaknai sebagai suatu “kesanggupan”. Itulah yang disimpulkan dalam isi ps. 25:15 “…masing-masing menurut kesanggupannya…”.

Dengan demikian, apa yang sesungguhnya sedang dipesankan oleh isi perikop Matius 25:14-30 adalah: agar manusia mau berupaya keras untuk mengasah talenta pemberian (titipan) Tuhan demi kebaikan kehidupan dan demi kemuliaan nama Tuhan. Orang yang mengupayakannya dengan bermalas-malasan adalah sama halnya dengan mengingkari janji hidupnya, mengingkari kesanggupannya, bahkan mengingkari Tuhan.

 

Penutup

Ada nasihat baik yang tercantum dalam buku The Bent-Knee Time, yang ditulis oleh Samuel Dickey Gordon, tahun 1816, demikian: “Kita tidak menghasilkan sesuatu karena besarnya bakat yang kita miliki, namun karena besarnya usaha yang kita lakukan. Memang, kenyataannya orang dengan bakat besar cenderung diunggul-unggulkan, sementara orang dengan bakat kecil cenderung diremehkan. Padahal ini adalah suatu kebodohan! Tuhanlah yang menganugerahkan bakat, besar ataupun kecil. Sedangkan tugas kita adalah untuk setia mengembangkannya, melakukan hal terbaik pada setiap detailnya. Dan kita akan menjadi semakin sempurna jika Roh Yesus sendiri yang membimbingnya.” [BC]

 

Nyanyian: KJ 439:1, 3


RANCANGAN KHOTBAH:  Basa Jawi

 

Pambuka

Ing jamanipun Gusti Yesus, ingkang kawastanan talenta menika inggih arta gunggungipun sami kaliyan 6000 dinar, utawi sami kaliyan pituwasipun panyambut damel sadangunipun 16,5 taun. Temahan, 5 talenta menika saged dipun wastani minangka pituwasipun panyambut damel salamining gesang. Nanging, sairing kaliyan kamajenganing jaman, nalika sawabing agami Kristen sangsaya nggadhahi kawibawan ing gesanging ndonya dangunipun 20 abad, ing pungkasanipun talenta kawastanan minangka “kanugrahanipun Gusti”. Mila mboten nggumunaken menawi ing basa Inggris, tembung menika tegesipun: bakat utawi kaprigelan (ability).

Magepokan kaliyan bab bakat menika, tamtu kita langsung kèmutan kaliyan para artis, seniman, utawi para tiyang ingkang nggadhahi kaprigelan ing bab seni. Salah satunggaling seniman Kristen ingkang èstu kasuwur ing jagad menika ing antawisipun: Michaelangelo Buonarroti. Panjenenganipun inggih seniman ingkang prigel ing bab nggambar, mangun reca, nganggit sastra, lan yasa bangunan. Michaelangelo menika piyantun bangsa Itali ingkang sugeng ing abad 16. Pakaryanipun ingkang èstu kasuwur, inggih menika: patung Prabu Dawud, patung Pietà (Ibu Maryam ingkang saweg mangku layonipun Gusti Yésus), lan gambaripun Gusti Allah nitahaken Adam ing Greja Sistina (greja ing kratonipun Sri Paus ing Vatikan-Roma).

Wonten tuladha saé saking gesangipun Michaelangelo menika, mekaten:

Nalika taksih ngancik yuswa 14 taun, Michaelangelo miwiti anggènipun sinau dhateng seniman ingkang asmanipun Bertoldo de Giovanni. Guru menika, Bertoldo, inggih piyantun ingkang saèstu wicaksana, senajan pakaryanipun ing bab seni namung kasuwur ing Abad Pertengahan. Bapa Bertoldo menika inggih piyantun ingkang wasis anggènipun ndhidhik muridipun. Wiwitan mila, Bertoldo sampun mangretosi bilih Michaelangelo menika inggih bakal seniman ingkang prigel, mila panjenenganipun kanthi wicaksana ngupaya ndhidhik bocah menika supados sampun ngantos kagodha ing sipat kesèd katimbang sangsaya tuwuh.

Ing satunggaling dinten, nalika Bapa Bertoldo dumugi ing sanggar patungipun, panjenenganipun mirsa bilih Michaelangelo saweg mangun reca kanthi patrap mboten nggadhah greget ingkang tumandang. Sanalika menika ugi Bapa Bertoldo mundhut palu, tumuju dhateng Michaelangelo, lan tanpa kanyana lajeng ngremukaken patung menika ngantos ajur dados alit-alit. Kanthi sora Bapa Bertoldo ngandika: “Michaelangelo, saunggul-unggulé kaprigelanmu, kuwi regané murah banget, amarga sing larang lan aji kuwi ora liya mung pangabdian (dedikasi)-mu!”

Kadadosan menika saèstu njangget ing telenging manahipun Michaelangelo. Inggih menika ingkang lajeng ndadosaken Michaelangelo mboten naté nganggep rèmèh tumrap samukawis, langkung-langkung malih anggènipun nindakaken bakatipun. Wah malih kaprigelanipun menika lajeng kapisungsungaken kagem kamulyaning asmanipun Gusti.

 

Isi

Perikop ing Matéus 25:14-30 menika ugi nyariyosaken bab bakat (talenta). Magepokan kaliyan bab menika, èstu prelu anggèn kita saged nyadhari bilih Kitab Suci kagungan pemanggih mekaten: Bakat menika sejatosipun namung kanugrahanipun Gusti. Menika sanyata inggih raja brananipun Gusti Allah ingkang dipun titipaken dhateng umatIpun (25:24b). Karana bakat menika dipun pahami minangka kanugrahanipun Gusti, pramila ingkang kasebat minangka bakat menika sejatosipun inggih sadaya wujud kaprigelan (= tanda) ingkang dados citra/gambaran tumrap kaagungan lan panguwaosipun Gusti anggènipun yasa lan nyantosakaken gesang. Pramila mboten pantes kawastanan bakat, nalika kaprigelan menika asipat ngrisak utwai numpes, amargi ingkang kados menika tamtu sanès kanugrahanipun Gusti, lan sanès ugi tanda tumraping kaagunganipun Gusti.

Gandhèng kaliyan kanugrahanIpun menika, yekti bilih Gusti Allah anggènipun paring bakat tumraping manungsa menika miturut sakarsanIpun: wonten ingkang nampi bakat kathah, nanging ugi wonten ingkang nampi sekedhik. Wonten ingkang nampi 5 talenta utawi 2 talenta, nanging ugi wonten ingkang nampi namung 1 talenta. Nanging, karana sejatosipun bakat menika inggih arupi kanugrahan, mila sampun ngantos manungsa nggadhahi raos kumèrèn dhateng sesaminipun ingkang nampi langkung kathah. Mboten pantes ugi nguwuh pitakènan dhateng Gusti: kénging menapa talenta ingkang kula tampi namung sekedhik. Amargi, kathah-sekedhikipun kaprigelan ingkang katampi menika nggadhahi resikonipun piyambak: sangsaya kathah bakat ingkang katampi, ateges sangsaya ageng tanggel jawab ingkang kedah kasanggi.

Ayahanipun manungsa mboten sanès inggih namung: sapisan, nampi kanugrahan menika klayan raos sokur; lan kaping kalih, puruna ngupadi kanthi rosa babagan ngasah bakatipun menika, sapintena agengipun, murih kasaènaning gesang lan murih kaluhuranipun Gusti. Ayahan supados purun gupadi bakatipun menika sejatosipun inggih minangka “gawan” (tugas intrinsik) ingkang katampi déning manungsa wiwit lairipun, satemah ayahan menika lajeng dados “janji gesang”-ipun manungsa. Lan karana sampun dados “janji gesang”, mila ayahan menika lajeng kawastanan minangka “kasagahan” (kabisané). Inggih menika ingkang kawartosaken déning ayat 25:15 “undha-usuk kabisané …”.

Kanthi mekaten, menapa ingkang sejatosipun saweg katrangaken déning perikop Matéus 25:14-30 inggih menika: supados manungsa puruna sami ngupadi kanthi rosa babagan ngasah talenta peparingipun (titipanipun) Gusti murih kasaènaning gesang lan murih kaluhuranipun Gusti. Sok sintena ingkang mboten nggadhah greget ingkang tumandang anggènipun ngupaya bab menika inggih tegesipun sami kaliyan “mblénjani janji gesangipun”, “mblénjani kasagahanipun”, wah malih “mblénjani Gustinipun”.

 

Panutup

Wonten pitutur saé ing buku The Bent-Knee Time, ingkang kaserat déning Samuel Dickey Gordon, taun 1816, mekaten: “Kita mboten badhé saged nuwuhaken samukawis namung saking agenging bakat ingkang kita gadhahi, nanging saking agenging upaya ingkang kita tindakaken.” Pancèn, yektinipun tiyang ingkang nggadhah bakat ageng asring dipun unggulaken, kosok wangsulipun tiyang ingkang nggadhah bakat alit asring dipun rèmèhaken. Kamangka, menika ingkang mboten leres! Gusti Allah pribadi ingkang paring kanugrahan bakat, ageng lan alit. Mila jejibahanipun manungsa inggih namung kanthi setya ngupaya nuwuhaken, ngindhakaken bab ingkang saé tumrap ingkang sampun dipun tampi. Tamtu kita badhé dados sangsaya sampurna menawi Rohipun Gusti Yesus pribadi ingkang tansah ngreksa”. [BC]

 

Pamuji: KPK 181:3

 

 

Comments are closed.