Categories:

Rancangan Khotbah Minggu

MINGGU, 26 OKTOBER  2014
MINGGU BIASA 30
STOLA  PUTIH

 

Bacaan 1    : Maleakhi 2: 1-9
Bacaan  2   : 1 Tesalonika 2: 8-12
Bacaan 3    : Matius 23: 1-12

Tema Bulanan : Kegagalan Manusia, Wajarkah?
Tema Pekan    : Mewujudkan KehendakNya Secara Nyata

 

RANCANGAN KHOTBAH:  Bahasa Indonesia

Pendahuluan

Jemaat yang mengasihi Kristus.

Manakah yang saudara suka?

  1. Rajin ke gereja, aktifis gereja,  namun perilakunya dibolak-balik sulit ditemukan kekeristenannya. Mungkin Jemaat bisa menyebutkan apa salah satu ciri sikap perbuatan dari orang Kristen? (Biarkan jemaat menjawab: mungkin ada yang menjawab: Kasih, jujur, suka bergaul …).
  2. Sementara ada seorang pekerja keras di jalanan, dengan penghasilan yang hanya habis untuk sekedar kenyang, tidak pernah ke gereja entah mengapa, namun dua hari sekali istrinya nampak membawakan 3 kadang 4 nasi bungkus untuk dibagi ke yang terlantar dengan cuma-cuma. Katanya: “saya tidak sampai hati membiarkan perut mereka kosong berhari-hari. Karena saya tahu bagaimana sakitnya waktu lapar, wah… hanya nasi saja sekedar untuk ngganjel perut.” Ini kisah nyata, lho.

Yang satu aktifis gereja tetapi sikap sehari-harinya jauh dari kasih, sementara yang lain tidak pernah ke gereja, namun kesadaran untuk berbagi kasih tidak diragukan. Yang mana saya dan saudara? Dua-duanya? maksudnya… ya ke gerejanya tidak aktif, tetapi dalam kehidupan sehari-harinya perilaku kasihnya juga buram … hampir tidak jelas… Ahhhhh maaf yang ini saya yakin bukan Bpk-ibu, Sdr warga jemaat.

 

Isi

Jemaat yang mengasihi Kristus.

Siapakah Ahli-ahli Taurat dan orang Farisi? Ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi merupakan Mahkamah Agama yang disebut Sanhedrin. Mereka adalah yang berwenang mengatur roda aktifitas keagamaan Bangsa Israel pada saat itu. Mereka menduduki kursi Musa (ay. 2). Mereka berdinas di kota-kota tertentu, tugas yang diembannya a.l.: memutuskan perkara kriminal, hukuman-hukuman khusus, atau mengeluarkan surat perintah keputusan pengadilan suatu perkara. Mereka menduduki kursi Musa, tetapi bukan sebagai pengantara antara Allah dan Bangsa Israel seperti Musa, melainkan hanya dalam kapasitas pemegang  jabatan pengadilan saja (Kel. 18:26).

Mereka juga bertugas menjelaskan hukum Taurat secara rinci dan mengajar orang banyak cara menerapkan hukum tersebut pada kasus tertentu. Mimbar kayu, seperti yang dibuat untuk nabi Ezra, ahli kitab yang mahir dalam hukum Taurat Allah (Neh. 8:5), hendak mengisyaratkan bahwa mereka juga mempunyai kemampuan layaknya Ezra. Kursi Musa, karena Musa memiliki kursi-kursi semacam itu di setiap kota (seperti yang dinyatakan dalam Kis. 15:21). Merekalah yang memberitakan hukum Taurat dari atas mimbar itu. Inilah jabatan mereka, sebuah jabatan yang sah dan terhormat menurut hukum.

Kesimpulan: mereka adalah pemegang peran penting sirkulasi peribadahan umat kepada Allah, bahkan disebut menduduki kursi Musa yang bertugas sebagai pengadilan bagi umat yang bermasalah.  Berbeda dengan realita kehidupan mereka, sikap perilaku mereka jauh dari harapan terkait dengan tugas dan tanggung jawab mereka tersebut. Mereka cenderung mencari ketenaran dan keunggulan, dan sangat menyombongkan diri dengan hal-hal Taurat, sehingga pada ayat 3, Tuhan Yesus memberi mereka peringatan  ”Sebab itu turutilah dan lakukanlah segala sesuatu yang mereka ajarkan kepadamu, tetapi jangan kamu turuti perbuatan-perbuatan mereka, karena mereka mengajar tetapi tidak melakukannya.” Jadi sikap hatinya yang tidak tepat maka perilakunya juga menjadi salah, bukan ajaran agamanya. Religiusitasnya yang menjadi kendalanya.

Marimengingat sosok multidimensi negeri kita, yakni Romo Mangunwijaya, biasa disebut Romo Mangun. Dia tokoh agama Katolik, hidupnya lebih banyak dihabiskan untuk masyarakat kecil. Sebagai pembela warga korban gusuran Waduk Kedungombo, yakni waduk terbesar di Jawa Tengah dan sebagai inspirator atas pemukiman kumuh di bantaran Kali Code Yogyakarta menjadi pemukiman yang artistik dan sehat. Berpakaian biasa saja layaknya rakyat kecil, tanpa atribut bahwa dia adalah pemimpin umat.

Dalam buku: Sastra dan Religiusitas yang ditulisnya dan mendapat penghargaan buku non-fiksi terbaik tahun 1982 di Indonesia, ia mengetengahkan tentang religiusitas, bahwa religiusitas itu berbeda dengan agama.

Agama atau religi Religiusitas
Tekanan pada kelembagaan, kebaktian kepada Tuhan secara resmi, yuridis, peraturan-peraturan dan hukum-hukumnya serta seluruh tatanan dan pedoman ajaran, maupun pedoman organisasi atas kehidupan bermasyarakat. Lebih dalam dan luas dari pada agama, lebih bergerak dari aspek yang “di dalam lubuk hati”, hati nurani; sikap personal yang terkait dengan hal intimitas jiwa. Kepekaan dalam hal mengamalkan ajaran agama.

 

 

Filsafat  fenomenologis menyatakan bahwa manusia itu adalah  tubuh – jiwa,  jiwa yang membentuk raga atau jiwa yang menubuh, bukan tubuh sebagai wadag yang diisi oleh jiwa. Dalam buku ini Rama Mangun memberikan apresiasi pada berbagai gerak dan sikap tubuh manusia, memahaminya dengan penuh kedalaman sehingga tubuh yang wadag dan terikat pada waktu itu menampakkan hakikat rohnya.

Benar, bahwa aktif saja masih kurang, harus dilengkapi dengan perilaku yang sesuai dengan ajaran atau nilai-nilai kekeristenan sebagai perwujudan dari kerohanian kita. Sebagaimana Kaum Farisi dan Ahli Taurat yang begitu aktif di ranah agama, tetapi masih lemah di perilaku, bahkan justru mereka mejadi batu sandungan (ayat 13).

Demikian juga religusitas atau kerohanian kita akan semakin kuat manakala kita menjadi umat yang taat bergereja melalui ibadah-ibadah, persekutuan dan aktifitas gereja lainnya. Yang diunduh di gereja adalah untuk membangun religiusitas /kerohanian.

 

Penutup

Panggilan bagi kita adalah jangan berhenti di altar dan halaman gereja, mari teruslah mengirimkan kabar sukacita Injil kepada semua orang. Jangan berhenti di berbuat baik saja, tetapi jadikan firmanNya pengarah perbuatan baik kita. [Evi]

Nyanyian: KJ 426

RANCANGAN KHOTBAH: Basa Jawi.

 —

Pambuka

Pasamuwan ingkang nresnani Gusti.

Pundi ingkang panjenengan remeni?

  1. Sregep dhateng greja, aktifis greja, nanging tindak-tandukipun boten ngristeni. Mbokmenawi pasamuwan saged nyebataken menapa titikanipun tiyang Kristen ing tindak-tandukipun? (Kersanipun pasamuwan mangsuli: menawi wonten ingkang mangsuli: tresna, jujur, remen srawung, lsp)
  2. Wonten pawongan ingkang sengkut panyambutdamelipun ing dalan-dalan. Asiling panyambutdamelipun namung telas angger wareg kemawon, boten nate dhateng greja duka kenging napa. Kalih dinten sepisan semahipun mbekta 3 utawi 4 wungkus sekul dipun paringaken dhateng tiyang ingkang terlantar (gelandhangan), dipun paringaken kanthi gratis. Ucapipun: “Kula boten mentala ngendelaken madharanipun tiyang-tiyang kothong ngantos pinten-pinten dinten. Krana kula ngertos kados pundi sakitipun yen dhong luwe; wah… namung sekul mawon kangge nggajel weteng.” Menika cariyos nyata, lho.

Ingkang setunggal aktifis greja nanging patrapipun sadinten-dinten tebih saking katresnan. Dene setunggalipun boten nate dhateng greja, nanging saestu nyata anggenipun andum katresnan. Kula lan panjenengan menika ingkang pundi? Kalih-kalihipun? Lho, pikajengipun…. “nyang greja ya ora aktif, ning kelakuanne saben dina ya ora pati ketok katresnane… ora jelas…” Ahhhh, ngapunten, kula yakin menika sanes Bapak, Ibu, Sedherek pasamuwan.

Isi

Pasamuwan ingkang nresnani Gusti lan tresna-tinresnan.

Sinten ta para ahli Toret lan tiyang Farisi menika? Ahli Toret lan tiyang Farisi menika Majelising Agami ingkang kasebat Sanhedrin. Tiyang-tiyang menika kagungan wewenang mranata sedaya kegiataning agami Israel nalika samanten. Tiyang-tiyang menika nglenggahi kursi Musa (ayat 2). Tiyang-tiyang menika dhines ing kitha-kitha ngemban jejibahan, antawisipun: mutusi prekawis kriminal (piawon), pidana-pidana mirunggan, utawi ngedalaken serat keputusan pangadilan bab saben prekawis. Tiyang-tiyang menika nglenggahi kursi Musa, nanging sanes minang pantawis antawisipun umat lan Allah kados nabi Musa, nanging namung nglenggahi kalenggahan pangadilan kemawon (Pang. 18: 26).

Tiyang-tiyang menika ugi kagungan jejibahan nerangaken angger-anggering Toret kanthi rinci lan memulang tiyang kathah bab margi ngecakaken angger-angger menika tumrap prekawis tartamtu. Mimbar kajeng, kados ingkang dipun damel dening nabi Ezra, ahli kitab ingkang wasis ing bab angger-angger Toreting Allah (Neh. 8: 5), mratandhani bilih tiyang-tiyang menika kagungan kemampuan kados Ezra. Kursi Musa, karana Musa kagungan kursi-kursi kados makaten ing saben kitha (Para Rasul 15: 21). Tiyang-tiyang menika ingkang medharaken angger-anggering Toret saking mimbar menika. Nggih menika kalenggahanipun, kalenggahan ingkang sah lan kinurmatan miturut hukum.

Cekakipun: tiyang-tiyang menika nyepeng peran penting bab samukawis pangibadah umat dhumateng Allah, malah kasebat nglenggahi kursi Musa ingkang kagungan jejibahan minangka pangadilan tumrap prakaranipun umat. Benten kaliyan kasunyataning pigesanganipun tiyang-tiyang menika, bilih tindak-tandukipun tebih saking luhuring tanggel jawab kados dipun ajeng-ajeng. Tiyang-tiyang menika namung pados kondhanging asma lan kaunggulan, lan sanget ngongasaken dhiri (sombong) ing bab Toret. Temahan, ing ayat 3 Gusti Yesus ngengetaken para murid: “Mulané padha lakonana lan padha turuten sakèhing piwulangé. Nanging kowé aja niru kelakuané, awit wong kuwi dhéwé ora padha nglakoni apa sing padha diwulangaké.” Dados, karana sikaping manahipun boten trep, pramila tidan-tandukipun ugi boten leres, boten selaras kaliyan piwulanging agaminipun. Relijiusitasipun dados pepalangipun.

Mangga ngengeti satunggaling tokoh multidimensi Romo Mangunwijaya, ingkang cekakipun kasebat Romo Mangun. Panjenenganipun menika tokoh Greja Katolik, gesangipun langkung kathah katelasaken kagem kawula alit. Panjenenganipun mbelani para warga kurban gusuran Waduk Kedungombo, waduk (dam) ingkang paling ageng ing Jawi Tengah lan dados inspirator atas pemukiman kumuh ing pinggiran Kali Code Yogyakarta kadadosaken papan pemukiman ingkang endah lan sehat. Agemanipun sarwi prasaja kados kawula alit, tanpa tandha-tandha bilih panjenenganipun menika pemimpin umat.

Wonten buku: Sastra dan Religiusitas ingkang dipun serat lan pikantuk penghargaan buku nonfiksi terbaik taun 1982 ing Indonesia, panjenenganipun njlentrehaken bab relijiusitas, bilih relijiusitas menika benten kaliyan agami.

Agama utawi religi Religiusitas
Nengenaken kelembagaan, pangabekti dhumateng Gusti sacara resmi/ hukum, pranatan-pranatan lan angger-angger sarta sedaya tatanan lan pedoman piwulang, lan ugi pedoman pedoman organisasi tumrap gesanging bebrayan ing bermasyarakat. Langkung lebet lan wiyar tinimbang agami, tumindak saking telenging kalbu, hati nurani; patrap pribadi gegayutan kaliyan raketing jiwa. Langkung rumaos tinimbalan ngamalaken piwulanging agami. 

 

 

 

Filsafat (piwulang luhur) fenomenologi mulangaken bilih manungsa menika awujud badan-jiwa. Jiwa ingkang membentuk raga utawi jiwa yang menubuh, sanes raga utawi badan ingkang kaisi jiwa. Wonten buku menika Romo Mangun ngaosi sedaya obah musiking raganipun manungsa, mangertosi kanthi lebet temah badan wadhag menika ngetingalaken hakekat jiwanipun.

Leres pancen, bilih aktif  utawi sregep kemawon taksih kirang, kedah dipun jangkepi kanthi laku ingkang selaras kaliyan piwulang lan nilai-nilai kekristenan minangka wujuding karohanen kita. Kaum Farisi lan para ahli Toret ingkang aktif ing babagan agami, nanging miskin ing lampah, malah dados watu ingkang nyandhungi (ayat 13).

Makaten ugi relijiusitas utawi karohanen kita badhe saya teguh menawi kita dados umat taat bergereja lumantar ibadah-ibadah lan kegiatan-kegiatan greja sanesipun. Ingkang dipun undhuh ing greja nggih menika kangge mbangun relijiusitas utawi karohanen.

 

Panutup

Timbalan tumrap kita nggih menika sampun ngantos kita mandheg ing altar lan latar greja, mangga kita lajengaken nyebar kabar kabingahan Injil dhateng sedaya tiyang! Sampun ngantos kendel nindakaken laku utami, kita dadosaken sabdanipun Gusti minangka panuntun lampah utami kita. Amin. [tej. ST]

 

Pemuji: KPK 196 / 195.

—-

MINGGU, 2 NOPEMBER 2014

MINGGU BIASA 31  —  STOLA PUTIH

Bacaan 1         :  Kidung Agung 3:1-5
Bacaan 2         :  1Tesalonika 4:13-18
Bacaan 3         :  Matius 25:1-13

Tema Bulanan :  Siapa Mau Mencari, Menemukannya
Tema Pekan    :  Berjaga-jagalah!

 

RANCANGAN KHOTBAH:  Bahasa Indonesia

 

Pendahuluan

Dalam KBBI, berjaga-jaga berarti: bersiap sedia atau berhati-hati. Secara harfiah, kata ini seringkali dipakai dalam hubungannya dengan dunia pertahanan dan keamanan. Dan berbicara mengenai dunia pertahanan dan keamanan, tentu kita tak asing dengan tokoh terkenal bernama: Herodes Agung. Ia adalah orang yang –– boleh dikatakan –– paling “piawai” dalam hal berjaga-jaga.

Selama masa pemerintahannya, Herodes dikenang sebagai raja yang cukup rajin mendirikan benteng pertahanan. Ada beberapa benteng terkenal di sekitar Israel yang dibangun pada masa pemerintahan raja ini. Benteng-benteng tersebut bukan hanya sangat kuat dan megah, namun juga didirikan di tempat yang sulit dijangkau, agar mempermudah upaya pengintaian gerakan musuh, tetapi sulit didekati dan diserang.

Salah satu benteng yang mempunyai keunikan seperti itu adalah: Masada. Bangunan ini terletak di sebelah Selatan Israel, menghadap ke Laut Mati. Keberadaannya dibangun di atas sebuah bukit bebatuan dengan ketinggian 400 m (dari permukaan laut), sehingga pendakian secara manual ke puncak tebing ini sangatlah sulit dilakukan. Dan tidak seperti benteng pada umumnya, bangunan ini sesungguhnya adalah sebuah istana besar yang dilengkapi dengan banyak menara pengintai, gudang senjata, barak, dan waduk yang bisa diisi air hujan. Bahkan di dalamnya juga terdapat tempat ibadah (sinagoge), ruang hiburan dan rapat, serta pemandian air panas (thermal bath). Demikian fantastis dan berbiaya mahal, namun seandainya negara dalam keadaan genting, Herodes dan para pasukannya tetap dapat bertahan dari serangan musuh, dalam jangka waktu lama, namun tetap dalam situasi hidup yang nyaman.

Oleh sebab itu, “berjaga-jaga” bagi Herodes bukanlah sesuatu yang sepele, sebab itu perlu dilakukannya dalam perencanaan yang matang, melalui proses yang panjang, dan upaya yang keras. Itu dilakukannya tak lain karena dilatarbelakangi kekuatirannya yang sangat besar terhadap runtuhnya kekuasaannya. Maka jangankan terhadap musuh dalam peperangan, terhadap kabar tentang kelahiran raja baru pun sudah mampu membuat Herodes mengambil sikap politik yang kejam. (Ingatlah peristiwa dalam Mat. 2:1-18). Inilah “berjaga-jaga” menurut versi Herodes: mempertahankan hidup dan kekuasaan. Namun sayangnya, malapetaka bertubi-tubi justru ia dapatkan karena kekuatirannya yang terlalu besar itu: Istrinya mati karena kecemburuannya, putera mahkotanya pun mati juga karena ulahnya. Jadi kehancuran kerajaan Herodes terjadi bukan karena benteng negerinya yang kurang kuat, namun karena pertahanan mentalnya yang lemah.

 

Isi

Dalam kehidupan sesehari, “berjaga-jaga” ini memang merupakan hal yang lumrah dilakukan, bahkan sudah menjadi keharusan, bagi setiap orang dalam mengarungi kehidupan. Maka kebanyakan orang sangat rajin berjaga-jaga, khususnya secara jasmani: Jaga kesehatan, supaya tidak sakit. Jaga perekonomian, agar hidup berkecukupan. Jaga keamanan, supaya tidak kemalingan, dsb. Hal tersebut baik, namun jika ini saja yang diupayakan, tak ubahnya itu persis seperti yang pernah dilakukan Herodes. Orang seringkali lupa berjaga-jaga dalam hal rohaninya, dalam hal imannya, dalam hal mentalnya. Padahal kerajinan untuk berjaga-jaga terhadap hal yang rohani ini akan mengarahkan kehidupan seseorang kepada perasaan damai sejahtera, perasaan terberkati, perasaan terlindungi, dan spiritualitas yang matang. Itulah yang akan mampu menghindarkan orang dari kekalutan hidupnya, kekuatirannya yang terlalu besar terhadap berlangsungnya keseluruhan hidup, bukan hanya di dunia namun sekaligus di akherat. Maka tentu keseimbangan dalam tindakan berjaga-jaga, baik terhadap yang jasmani maupun yang rohani, perlulah diupayakan dengan baik.

Tujuan perumpamaan dalam perikop ini tak lain adalah agar para murid mau berjaga-jaga, yakni mempersiapkan diri dengan baik dalam menanti kedatangan Kerajaan Sorga. Kerajaan Sorga yang dimaksud di sini sesungguhnya adalah: kedatangan Yesus yang kedua kali. Sebab kedatangan Yesus itu adalah simbol dimulainya pemerintahanNya secara sorgawi, dimulainya kerajaanNya, yakni pengambilan alih kepemimpinan terhadap hidup seluruh ciptaanNya. Jadi, kedatangan Kerajaan Sorga itu tak lain menunjuk pada peristiwa kiamat, baik kiamat universal (dunia) maupun kiamat individual (pribadi). (Perikop ini merupakan kelanjutan dari kisah sebelumnya, perihal jawaban Yesus kepada pertanyaan para murid, khususnya dalam ps. 24:3).

Persiapan diri yang dilakukan dalam menyambut kedatangan kiamat itu bukanlah sesuatu yang dapat dilakukan secara terburu-buru dan serampangan, apalagi hanya sesaat menjelang terjadinya peristiwa. Sebab, persiapan yang dimaksudkan Tuhan itu adalah sebuah proses yang berlangsung panjang, bahkan sepanjang hidup kekristenan. Sehingga, berjaga-jaga itu perlulah dilakukan dalam perencanaan matang, melalui proses panjang, dan dengan upaya keras.

Hal apakah yang perlu dipersiapkan orang beriman dalam menyambut kedatangan kiamat itu tak lain adalah soal: kekudusan hidup. Kudus itu artinya: khusus. Maka menjaga kekudusan hidup itu adalah: kemauan untuk melakukan segala sesuatu yang dikehendaki Tuhan, karena ia sadar bahwa hidupnya telah dikhususkan Tuhan untuk menjadi saksi tentang kemuliaan namaNya. Jika manusia semakin mau dan semakin sadar mengenai hal itu, maka artinya ia semakin siap menyambut kedatangan Yesus yang kedua kali, menyambut kedatangan kiamat. Itulah yang disimbolkan oleh kelima gadis bijaksana.

 

Penutup

Dalam kehidupan sesehari, kemauan untuk melakukan segala sesuatu yang dikehendaki Tuhan, karena adanya kesadaran bahwa hidupnya telah dikhususkan Tuhan untuk menjadi saksi tentang kemuliaan namaNya, itu tak lain diwujudkan dalam bentuk sikap dan perilaku kasih, kepedulian, dan pengorbanan. Seseorang yang mau mengasihi, peduli, dan berkorban bagi kesejahteraan sesama ciptaan, itu berarti bahwa ia sedang berjaga-jaga. Maka mulai saat ini: Berjaga-jagalah! [BC]

 

Nyanyian: KJ 424:1, 3

 

RANCANGAN KHOTBAH: Basa Jawi

Pambuka

Dhasaring pasemon bab prawan sapuluh menika inggih ing ayat 13, mirungganipun dhawuhipun Gusti prekawis: “Padha melèka…”. Tembung padha melèka ing ngriki limrahipun dipun terangaken déning para juru tafsir Kitab Suci minangka: tumindak waspada utawi sumadya.

Ing pemanggih politik, waspada (utawi sumadya) menika asring kagandhèngaken tumraping bab pertahanan lan keamanan. Lan nalika kita sami wawan rembag ing bab menika, tamtu kita ènget saèstu dhateng Hérodès Agung, minangka ratu ingkang èstu pinunjul ing bab waspada sacara politik anggènipun njagi keamanan ing krajanipun.

Samangsa jaman jumenengipun, Prabu Hérodès kasuwur minangka ratu ingkang sregep yasa bètèng, dadosa ugi ingkang awujud griya pasaban (utawi pasanggrahan) kang kaginakaken minangka tetamèng ing mangsa paprangan. Wonten sawatawis griya pasaban ing sakupenging Israél, ingkang kayasa ing jamanipun Prabu Hérodès. Griya-griya pasaban menika mboten namung bakuh lan ageng, nanging ugi kayasa ing sainggilipun peparang (gumuk watu) ingkang èwed dipun purugi. Pancèn kadamel mekaten, supados para mengsah kaèwedan anggènipun badhé nggrebeg.

Salah satunggiling bètèng utawi griya pasaban Hérodès ingkang kasuwur inggih menika: Masada. Pasanggrahan menika kayasa ing sisih kidul Israel, ngadhep Laut Mati, ing sainggiling peparang ingkang inggilipun 400 m. Lan mboten kadosdéné bètèng sanèsipun, griya pasaban Hérodès menika èstunipun inggih minangka kraton ingkang éndah lan ageng, jinangkepan kaliyan menara telik, gudhang sanjata, kamar-kamar pamondhokan, lan wadhuk-wadhuk tandhon toya. Langkung déning menika, ing ngriku ugi wonten papan kanggé nindakaken parepatan lan mangun pangibadah, sarta papan padusan mawi toya anget (thermal bath). Saèstu èlok lan ngèdab-èdabi, pramila menawi negari ing mangsa paprangan, bètèng menika saged dados papan pangungsèn ingkang aman lan senggang kagem Prabu Hérodès lan para bala tantranipun.

Saking menika cetha bilih “waspada” kagem Hérodès menika sanès bab ingkang sepélé, amargi menika prelu kalaksanan kanthi rancangan ingkang mateng, lumantar proses ingkang mboten grusa-grusu, lan kinanthènan upaya ingkang satuhu. Menika sadaya katindakaken déning Hérodès mboten sanès karana piyambakipun nyata nggadhahi raos sumelang ingkang ageng tumrap langgenging keprabonipun. Mila sampun ta tumraping mengsah ing palagan, tumraping warta bab babaripun ratu ènggal kemawon sampun saged ndadosaken Hérodès nindakaken pakaryan politik ingkang èstu bengis lan tanpa welas. (Sumangga niti priksa cariyos ing Mat. 2:1-18). Inggih mekaten “waspada” miturut pemanggihipun Hérodès: pangudi tumraping langgenging gesang lan panguwaos. Nanging èmanipun, Hérodès malah nampi wewelak matumpa-tumpa karana raos kuwatos ingkang tansah dipun galih: garwanipun pejah karana sipat sujananipun Hérodès piyambak, malah sang pangèranipun dumugi ing pati ugi karana tumindakipun Hérodès piyambak. Ateges, tumpesing gesangipun Hérodès mboten karana kirang bakuhing bètèngipun, nanging karana kirang jejeging mental-ipun, jiwanipun.

 

Isi

Ing gesang padintenan, “waspada” menika pancèn bab ingkang kedah katindakaken tumraping sok sintena ingkang lumampah ing margining gesang. Pramila kathah-kathahipun, manungsa kanthi sregep tansah waspada, mliginipun ing bab kajasmanèn: njagi kasarasan, supados mboten nandhang sakit. Waspada ing bab ekonomi, satemah gesang tansah kacekapan. Njagi keamanan, supados mboten kemalingan, lsp. Kawaspadan ing bab kajasmanèn kados mekaten pancèn saé, nanging menawi namung bab-bab menika kemawon ingkang dipun upadi, menika mboten bénten kaliyan menapa ingkang naté katindakaken déning Hérodès. Ateges, manungsa asring supé waspada ing bab karohanèn, ing bab imanipun, ing bab mental lan jiwanipun. Mangka, ngupadi kawaspadan ing bab karohanèn menika saged nuntun gesang manungsa tumuju ing raos tentrem, raos binerkahan, raos kajangkung déning Gusti, lan spiritualitas ingkang mapan. Menika sadaya ingkang saged ngluputaken manungsa saking reribeding pikir, raos sumelang tumrap kalajenganing gesangipun, mboten namung ing ndonya nanging ugi ing akhèrat. Mila tamtu imbanging tumindak waspada, dadosa ing bab kajasmanèn, mekaten ugi ing bab karohanèn, prelu kaupaya kanthi saé.

Tujuaning pasemon ing perikop menika mboten sanès inggih supados para sekabat sami puruna waspada nyawisaken manah lan sumadya kanthi titi anggènipun ngantos-antos rawuhipun Kratoning Swarga. Kraton Swarga ingkang kasebad ing ngriki sejatosipun inggih: rawuhipun Gusti Yesus ingkang kaping kalih. Amargi, rawuhipun Gusti Yesus menika minangka lambang tumraping kawiwitaning peprintahanipun Gusti, kawiwitaning KarajanIpun, inggih menika kalaksananing jumenengipun Gusti minangka Ratuning jagad, Ratuning sadaya tumitah. Pramila rawuhipun Kratoning Swarga menika mboten sanès nedahaken tumraping bab kiyamat, dadosa kiyamating jagad, mekaten ugi kiyamating gesangipun pribadi manungsa. (Perikop menika minangka kalajenganipun cariyos saking wangsulanipun Gusti Yesus tumrap pitakènanipun para sekabat ing 24:3).

Pacawisaning dhiri, inggih waspada, anggènipun mapag dumadosing kiyamat menika sanes bab ingkang saged katindakaken sacara kesesa lan grusa-grusu. Amargi, pacawisan lan kawaspadan ingkang dipun kersakaken déning Gusti menika inggih salah satunggaling proses ingkang kedah katindakaken kanthi titi ing sauruting gesang kekristenan. Satemah, waspada menika prelu kalaksanan kanthi rancangan ingkang mateng, lumantar proses ingkang mboten grusa-grusu, lan kinanthènan upaya ingkang satuhu.

Ingkang prelu kacawisaken déning tiyang pitados anggènipun mapag dumadosing kiyamat menika mboten sanès inggih bab: kasucèning gesang. Suci tegesipun resik, nanging sumadya njagi kasucèning gesang inggih menika: sagah nindakaken samudaya prekawis ingkang dipun kersakaken déning Gusti, karana nggadhahi kasadharan bilih gesang menika kedah maligi kagem kamulyanipun Gusti. Menawi manungsa sangsaya purun dados sadhar ing bab menika, ateges manungsa menika sangsaya sumadya mapag rawuhipun Gusti Yesus ingkang kaping kalih, sumadya mapag dumadosing kiyamat. Inggih menika ingkang kagambaraken déning pasemon bab prawan sapuluh.

 

Panutup

Ing gesang padintenan, kasagahan nindakaken samukawis ingkang dipun kersakaken déning Gusti, karana wontenipun kasadharan dhiri bilih gesang menika kedah maligi kagem kamulyanipun Gusti, menika kawujudaken ing tumindak tresna, preduli, lan purun ngurbanaken dhiri. Sok sintena ingkang purun nresnani, preduli, lan ngurbanaken dhiri kanggé kawilujengan lan katentremanipun sadaya titah, menika ateges bilih tiyang menika saweg nindakaken kawaspadan. Mila wiwit ing samangké: Sumangga tansah waspada! [BC]

 

Pamuji: KPK 85:1-2