wordpress com stats plugin
Home » Rancangan Khotbah Minggu

Rancangan Khotbah Minggu

MINGGU, 23 NOPEMBER 2014
MINGGU KRISTUS RAJA
STOLA PUTIH

 

Bacaan  1   :    Yesaya 34:11-17
Bacaan  2   :    1 Korintus 15:20-28
Bacaan  3   :    Matius 25:31-46

 

Tema Bulanan   :    Siapa Mau Mencari, Menemukannya.
Tema Pekan    :    Temuilah, Sebab Ia Tidak Bersembunyi!

RANCANGAN KOTBAH: Bahasa Indonesia

 

Pendahuluan

Seorang pemuda sedang makan di sebuah warung nasi di pinggiran jalan raya. Ia yakin, bahwa pemilik warung serta penjual makanan di warung itu adalah tantenya. Sebaliknya, sang pemilik warung tidak tahu bahwa pemuda yang sedang makan di tempatnya adalah kemenakannya sendiri. Sebab, sang kakak memang belum pernah memperkenalkan pemuda itu kepadanya. Sang tante pun segera melayani makan “sang tamu”, sebagaimana ia melayani tamu-tamu lain di warungnya.

Setelah puas makan dan minum di warung itu, sang pemuda kemudian membayarnya. Tanpa ada rasa curiga, sang tante pun menerima uang pembayaran makanan. Namun, beberapa saat kemudian, sang tante mulai merasa “ada yang aneh” pada diri sang pemuda. Sebab, setelah ia membayar makanan, sang pemuda tidak segera meninggalkan warung itu. Ia pun hanya memperhatikan sekeliling dalam warung dan sesekali melirik “tampilan” sang tante, yang wajahnya memang mirip dengan wajah ibunya.

Merasa makin penasaran, sang tante pun menanyai pemuda itu dan terjadilah percakapan hingga sang tante menjadi tahu, bahwa pemuda itu adalah kemenaknnya sendiri.

 

Isi

Saudaraku sekalian yang dikasihi dan yang mengasihi Tuhan,

Dalam bacaan Injil pada hari ‘Minggu Kristus Raja’ ini, Yesus memberikan perumpamaan tentang (perlunya) pemisahan antara kambing dan domba: dengan maksud, kepada para domba, akan dilimpahkan kebahagiaan abadi, sedangkan sang kambing akan mendapat penghukuman kekal. Sesungguhnya perumpamaan ini adalah salah satu dari sejumlah perumpamaan yang begitu terkenal dalam rangkaian kesaksian Alkitab. Namun, meskipun ia begitu terkenal, ternyata tidak banyak orang yang menyukai perumpamaan ini. Sebab, secara tidak disadari, perumpamaan tentang pemisahan antara domba dan kambing ini, dianggap hanya meninggalkan rasa pedih dalam hati. Sebaliknya, orang akan merasa ada kehangatan yang begitu dalam, bahkan merasa tertantang untuk meneladani, ketika mendengar perumpamaan tentang seorang Samaria yang baik hati. Perasaan yang sama juga akan dialami, misalnya ketika orang mendengar perumpamaan tentang kembalinya anak yang hilang. Mungkin, pengalaman ketika (hanya secara kebetulan) kita tidak memberikan sedekah kepada seorang pengemis yang duduk di pinggir jalan hari kemarin, kini ia datang dan seolah mengadili diri kita. Kelalaian kita memperhatikan seorang anak terlantar di sebuah lorong jalan pada beberapa waktu yang lalu, mungkin juga telah meninggalkan penyesalan yang begitu mendalam dalam hati kita.

Kisah sang pemuda tadi mungkin pernah menjadi pengalaman kita juga. Dalam nada penyesalan, sang tante akan berkata, “Seandainya saya tahu terlebih dahulu bahwa ia adalah kemenakanku, maka sikapku akan lain.” Penyesalan yang sama juga terjadi dalam bacaan Injil tadi. Kalau seandainya mereka tahu bahwa yang berbaring di rumah sakit, bahwa yang tak berpakaian dan telanjang, yang kesepian dan kedinginan itu adalah Yesus sendiri, maka mereka pasti akan membantuNya.

Jadi, kenyataan di atas mengatakan kepada kita tentang satu kebenaran, yaitu bahwa Allah kita sesungguhnya adalah Allah yang tidak bersembunyi. Masalahnya hanyalah karena mata hati kita tidak mudah melihat kehadiranNya, meskipun Ia selalu hadir dan berada di hadapan kita setiap hari. Kita sering tidak mau menyadari, bahwa sesungguhnya Ia tidak bersembunyi di dalam tahta yang indah dan mewah. Ia tidak menyembunyikan diri di tempat di mana ada kenyamanan hidup. Allah kita adalah Allah yang berada di tengah penderitaan hidup. Ia menyatakan diriNya dalam rupa seorang pengemis. Ia menyatakan diriNya dalam rupa seorang penyandang lepra. Ia menyatakan diriNya dalam diri seorang teman yang mungkin tidak mampu menemukan secercah sinar yang menerangi jalan hidupnya. Ia hadir dalam diri mereka yang mungkin sedang dilanda keputus-asaan. Tuhan adalah Allah yang menyatakan Diri di tengah berbagai bentuk penderitaan yang dialami umat manusia; meskipun juga bukan berarti bahwa Ia tidak suka dengan kesukacitaan yang dialami oleh umat-Nya.

 

Penutup

Bapak, Ibu serta Saudara sekalian kekasih Tuhan,

Manusia nanti akan dipisah-pisahkan, antara yang masuk jenis domba atau kambing. Pemisahan ini didasarkan pada kepekaan kita untuk melihat kehadiran Allah dalam segenap keadaan hidup, khususnya di tengah penderitaan yang sedang kita “saksikan”. Artinya, apakah kita mau membuka mata hati kita serta menyikapi dengan baik dan benar kehadiranNya, misalnya:

1.  Ketika kita menjumpai seorang penyandang HIV/AIDS?

2.  Ketika kita menjumpai anak-anak yang tidak dapat melanjutkan studi, oleh sebab keluarga mengalami kesulitan biaya?

3.  Ketika kita menjumpai mereka yang sengaja dijauhi, bahkan dibuang oleh orang-orang yang dikasihinya?

4.  ……………………………………… dst. ………………………………………

Saudaraku sekalian, semoga mata hati kita senantiasa terbuka, mampu dan mau memperhatikan bahwa Allah selalu hadir setiap hari di tengah hidup kita, khususnya di dalam diri mereka yang menderita. Amin. [Puji]

 

Nyanyian: Kidung Jemaat 466-a

RANCANGAN KOTBAH: Basa Jawi

 

Pambuka

(kagem Palados: Kaangkah minangka sarana pambiyantu, murih langkung gampil anggenipun nggegilut wosing panyuraos (perenungan), Palados nyariyosaken satunggaling kasunyatan gesang kados illustrasi/cariyos ing Pembuka (mirsanana rancangan kotbah ingkang mawi basa Indonesia); utawi, saged mundhut saking pengalaman wujud sanesipun, ingkang karaos langkung trep kaliyan wosing panyuraos.)

 

Isi

Sadherek kula sekaliyan ingkang nresnani lan dipun tresnani dening Gusti,

Waosan Injil ing dinten/mangsa ‘Minggu Kristus Sang Ratu’ punika, Gusti Yesus paring pasemon bab (prelunipun) pamilahan antawisipun menda-gèmbèl lan menda-bérok; kanthi tujuwan, menda-gèmbèl badhe kaparingan kabingahan langgeng, dene menda-bérok badhe kapatrapan paukuman langgeng. Sejatosipun cariyos punika namung minangka salah satunggaling pasemon ing antawisipun pasemon-pasemon ingkang kaemot wonten ing paseksi Kitab Suci. Malah, pasemon bab menda-gèmbèl lan menda-bérok punika dados pasemon ingkang paling asring dipun pirengaken dening tiyang Kristen. Nanging, senadyan sampun dados cariyos utawi pasemon ingkang kondhang, sajak boten langkung kathah tiyang ingkang remen maos punapa dene mirengaken pasemon punika. Rupinipun, sacara boten dipun sadhari, pasemon bab pamilahan tumraping menda-gèmbèl lan menda-bérok punika, kaanggep namung badhe ndadosaken perihing batos. Kosokwangsulipun, tiyang langkung gampil kabombong manahipun, rumaos kabereg supados dienggal ngecakaken, nalika mireng utawi maos pasemon bab “tumindak saenipun tiyang Samaria” utawi pasemon bab wangsulipun “anak ilang”. Boten mokal, pengalaman nalika (namung dhawah kaleresan – boten sengaja) kita boten maringi sedhekah dhateng sawatawis tiyang ngemis ing pinggir margi, ing wekdal sawatawis dinten kapengker, dumadakan dinten punika piyambakipun murugi kita, kita lajeng rumaos dipun adili dening tiyang ngemis wau. Utawi, bokbilih kita ugi nate kesupen boten asung kawigatosan-mirunggan dhateng anak-anak korban eksploitasi wonten ing margi-margi; prakawis punika ugi saged ndudud tuwin ndadosaken kaduwunging manah ingkang sanget.

Cariyos bab satunggaling nem-neman wau (utawi miturut cariyos ingkang sampun dipun temtokaken dening Palados, minangka illustrasi ingkang kaanggep langkung trep), bokbilih ugi nate kalampahan ing gesang kita piyambak. Tamtunipun, si Bu ‘Lik lajeng keduwung lan nguwuh-uwuh ing lebetipun batos, “Saupama aku ngerti yen uwong kuwi ponakanku dhewe, olehku ngladeni neng warungku mesthine ora kaya ngono mau.” Raos keduwung utawi nalangsa makaten punika, sajak ingkang boten dipun karsakaken dening Gusti Yesus, lantaran pasemon ingkang dipun dhawuhaken. Saupami “ménda-ménda bérok” wau mangertos bilih ingkang ngalami panandhang (sakit, wuda-boten gadhah sandhangan, kasrepen lan lola) punika sejatosipun Yesus piyambak, “ménda-ménda bérok” wau mesthi rumaos badhe asung pitulungan.

Lah, kasunyatan ing pasemon wau, sayektos kepengin nedahaken dhateng kita bab kayekten, bilih Panjenenganipun punika Allah ingkang boten nate sesingidan. Nanging, ingkang dados prakawis punika sejatosipun namung amargi kita asring rumaos angel mbikak telenging manah, boten gampil ngrumaosi bilih Panjenenganipun tansah ngamping-ampingi gesang kita lantaran kawontenanipun sesami ingkang mrihatosaken. Kita ugi asring kesupen, bilih Panjenenganipun punika sanes Gusti Allah ingkang tansah jumeneng wonten ing dhampar kraton utawi papan ingkang endah lan mewah, ing papan utawi kawontenan ingkang tansah aman lan nyaman. Panjenenganipun punika Gusti Allah ingkang langkung asring jumeneng wonten ing satengahipun panandhanging pigesangan, ingkang dipun alami dening sawatawis sesami kita; sanadyan ugi boten ateges, bilih Panjenenganipun punika boten rena ing kabingahanipun umat.

 

Panutup

Bapak, Ibu tuwin Sadherek sekaliyan ingkang kinasih,

Menawi sampun dumugi ing titi wancinipun mangke, sedaya tiyang kalebet kita sami badhe dipun pilah-pilah; kalebet ing jinis pundi kita punika? Kalebet minangka menda-gèmbèl punapa menda-bérok? Dene tumindaking pamilahan wau, badhe kadhasaraken dening kepekaan (inggih punika kesadharan tuwin kawigatosan) anggen kita purun ngrumaosi kawontenanipun Allah ing sadhengah pengalaman pigesangan kaliyan sesami sadaya. Wosipun, punapa kita tansah purun mbikak manah tuwin cancut mbukti katresnan dhateng sesami; minangka salah satunggaling sarana anggenipun Gusti Allah nedya menyatakan diri, lantaran panandhang ingkang dipun alami dening sesami, upaminipun:

1.  Nalika kita manggihi sawatawis sadherek ingkang nandhang HIV/AIDS?

2.  Nalika kita manggihi anak-anak ingkang kapeksa boten saged nglajengaken sekolah?

3.  Nalika kita manggihi sawatawis sadherek ingkang sengaja dipun tebihi, malah wonten ugi ingkang dipun bucal dening tiyang-tiyang ingkang sejatosipun dipun tresnani?

4.  …………………………………. lan sapiturutipun ………………………………….

 

Sadherek kula sekaliyan ingkang kinasih,

Mugi binukaning manah kita, tansah kabukti ing pigesangan sesarengan kaliyan sesami. Temahan, kita ugi badhe tansah pinaringan kasagedan, saha purun caos kawigatosan dhumateng rawuhipun Gusti ing saben pengalamaning gesang, mirunggan lantaran kawigatosan kita dhateng sesami ingkang saweg ngalami kacingkrangan. Amin. [Puji]

 

Pamuji: KPK 76

MINGGU, 30 Nopember 2014
MINGGU ADVEN I
STOLA HIJAU

 

Bacaan  1  :  Yesaya 64: 1-8
Bacaan  2  :  1 Korintus 1: 4-9
Bacaan  3  :  Markus 13: 33-37

Mazmur    :  Mazmur 80: 2-20

Tema  Bulanan : Siapa mau mencari, menemukannya.
Tema Pekan      : Berjaga-jaga dengan menemukan diri.

 

RANCANGAN KHOTBAH: Bahasa Indonesia

 

Pendahuluan

Dalam menantikan dan untuk menyambut kelahiran bayi, orangtua pasti melakukan berbagai persiapan. Orangtua mempersiapkan dana untuk biaya kelahirannya. Mereka juga mempersiapkan perlengkapan kebutuhan bayi, seperti baju (popok), selimut, kaos kaki, kaos tangan, dsb. Bahkan orangtua mungkin sudah menyiapkan nama sang bayi, kalau laki-laki akan diberi nama ini….., kalau perempuan akan diberi nama….

Bahkan yang juga sangat penting selama penantian kelahiran bayi adalah tidak melakukan sesuatu yang menurut tradisi menjadi larangan. Misalnya, dilarang membunuh binatang, sang ibu dilarang duduk di depan pintu rumah. Disamping mematuhi larangan, juga melakukan sesuatu yang baik. Misalnya, sering menyanyi atau mendengarkan musik, makan makanan bergizi tinggi, dsb.

 

Isi

Minggu ini adalah Minggu Adven I, artinya minggu penantian akan kedatangan Tuhan Yesus Kristus ke dunia. Kedatangan Tuhan Yesus yang dimaksud bukan hanya hari peringatan kelahiranNya, Natal, tetapi lebih-lebih kedatanganNya yang kedua kali. KedatanganNya yang kedua kali memang tidak diketahui oleh siapapun, selain Bapa sendiri, seperti yang disebut pada ayat terakhir sebelum perikop bacaan kita hari ini, Mark. 13: 34. kedatanganNya juga tidak bisa diramal, tidak bisa diperkirakan oleh siapapun. Tetapi kedatanganNya yang kedua kali dapat dipastikan akan terjadi. Sebagaimana Dia sudah benar-benar telah lahir, mati, bangkit dan naik ke sorga, Dia benar-benar akan datang kembali. Waktu kedatanganNya bisa masih lama, bisa sudah dekat, bisa besok, bahkan bisa juga sebentar lagi.

Karena itu, hari ini kita diingatkan untuk berjaga-jaga, bersiap-siap. Peringatan berjaga-jaga ini diberikan supaya kita tidak lengah, terlena, tidak sembarangan menjalani kehidupan. Kemudahan hidup atas hasil kemajuan teknologi bisa dan mudah membuat manusia lengah dan terlena, tidak peduli dengan kehidupan di masa yang akan datang kemudian. Banyak yang merasa bahwa yang penting sekarang adalah bisa menikmati segala sesuatu semaksimal mungkin. Bahkan beragama dan beribadah pun dilakukan dalam rangka memuaskan hasrat manusiawi, sukses menikmati segala sesuatu. Mengingat semua itu, “berjaga-jagalah!”

Berjaga-jaga di sini bukan sekedar tidak tidur. Berjaga-jaga ini adalah menyadari diri sepenuhnya, menyadari posisi kita, menyadari kekurangan dan kelebihan kita, menyadari kekuatan iman kita dan keteguhan spiritualitas (kerohanian) kita, menyadari sikap dan perilaku hidup kita. Selama masa penantian akan kedatanganNya yang kedua kali ini kita perlu melengkapi kekurangan kita, membenahi kekeliruan kita, mengaktualisasikan kelebihan kita bagi karya Tuhan. Kita perlu memantapkan keyakinan kita, menghapus keragu-raguan kita. Kita perlu mendorong kedekatan roh kita dengan Tuhan setiap hari.

Rasul Paulus dalam bacaan kedua kita dari 1 Korintus mengingatkan kita akan kekayaan kasih karunia Tuhan yang sudah kita terima. Kita masing-masing tentu mempunyai talenta khusus atau kelebihan atau kekuatan atau karunia khusus dari Tuhan. Kita diingatkan untuk mengaktualisasikan semua karunia Tuhan itu dengan tekun, tulus dan rendah hati.  Kasih karunia Tuhan itu tidak boleh dibiarkan sia-sia, harus dikembangkan dan dimanfaatkan. Semua karunia Tuhan itu tidak hanya untuk kepentingan dan kesukaan pribadi kita, tetapi karya Tuhan baik di gereja maupun di masyarakat.

Sebagaimana orangtua yang menantikan kelahiran bayinya tidak melanggar larangan dan melakukan perbuatan yang baik, demikian juga kita dalam berjaga-jaga menantikan kedatangan Tuhan, kita harusnya juga tidak melanggar firman dan perintah-perintahNya. Sebaliknya, kita seharusnya melakukan apa yang benar menurut kehendak Tuhan. Sebab, dikatakan dalam bacaan kita yang pertama, Yesaya 64: 5, bahwa Tuhan menyongsong atau menyambut orang yang melakukan apa yang benar.

 

Penutup

Saudara-saudara yang dikasihi dan mengasihi Tuhan,

Mari selalu berjaga-jaga, menyadari diri sepenuhnya kehidupan kita! Mari menantikan kedatangan Tuhan dengan meningkatkan kwalitas kehidupan kita, mengaktualisasikan segala karunia Tuhan yang sudah kita terima! Mari kita menjauhi larangan-larangan Tuhan dan melakukan apa yang benar, yang menjadi perintah dan kehendak Tuhan! Amin. [ST]

 

Nyanyian  : Kidung Jemaat 395/ 277

RANCANGAN KHOTBAH: Basa Jawi

Pambuka

Samangsa ngantos-antos lairing jabang bayi, tiyang sepuh mesthi nindakaken pacawisan (persiapan) warni-warni. Tiyang sepuh nyawisaken arta kangge biaya kelairanipun. Tiyang sepuh ugi nyawisaken uba rampe kabetahanipun si bayi, kadosta popok, rasukan, slimut, kasut tangan lan suku, lsp. Malah bokmenawi tiyang sepuh ugi nyawisaken naminipun sang bayi: “yen lanang tak jenengne ….., yen wadon tak jenengne ….”

Malah wonten ingkang kaanggep langkung wigatos ing salebeting ngantos-antos lairing si jabang bayi, nggih menika boten nerak wewaler saking tiyang sepuh. Upaminipun, boten pareng mateni kewan, ibu ingkang ngandhut boten pareng lenggah ing ngajeng kori, lsp. Kejawi nyiriki wewaler menika, ugi kedah nindakaken bab-bab ingkang prayogi. Upaminipun, dhahar dhedharan ingkang bergizi tinggi, mirengaken lelagon utawi musik, lsp.

 

Isi

Dinten Minggu menika dinten Minggu Adven I, tegesipun Minggu Penantian anggen kita ngantos-antos rawuhipun Gusti Yesus dhateng jagad. Rawuhipun Gusti Yesus menika boten namung dinten pengetan wiyosipun, Natal, nanging langkung-langkung rawuhipun Gusti Yesus ingkang kaping kalih. Rawuhipun ingkang kaping kalih menika pancen  boten dipun sumurupi dening sintena kemawon, kejawi namung dening Sang Rama piyambak, kados ingkang kasebataken ing pungkasaning perikop saderengipun waosan kita menika, nggih menika Mark. 13: 34.  Rawuhipun Gusti Yesus boten saged dipun ramal, boten saged dipun kinten-kinten dening sintena kemawon. Nadyan mekatena, rawuhipun Gusti Yesus ingkang kaping kalih menika mesthi badhe kelampahan. Kados dene Panjenenganipun sampun estu-estu miyos, seda, wungu lan sumengka dhateng swarga, Panjenenganipun ugi mesthi estu-estu badhe rawuh malih. Wanci rawuhipun saged taksih dangu, nanging saged ugi sampun celak, boten dangu malih, saged mbenjing, utawi saged ugi sekedhap malih.

Awit saking menika, dinten menika kita dipun engetaken supados tansah waspada lan melek, tegesipun tansah jaga-jaga, cecawis. Pepenget jaga-jaga menika dipun paringaken supados sampun ngantos kita lena, boten sembrana nglampahi gesang kita. Kemudahan hidup lan kemajenganing teknologi saged lan gampil ndamel manungsa lena lan boten perduli tumrap gesang ing tembe (badhe dhateng). Kathah tiyang ingkang rumaos bilih ingkang penting samenika saged menikmati samukawis sakatogipun. Malah ngrasuk agami lan ngibadah namung dipun tindakaken kangge maremaken krenteging daging utawi kamanungsanipun, sukses ing sadhengah babagan. Ngengeti bab menika, “tansah jaga-jagaa lan waspada!”

Melek utawi jumaga-jaga ing ngriki boten namung ateges boten tilem. Jaga-jaga tegesipun ngrumaosi dhiri, empan papan, nyadhari kekirangan lan kaluwihan kita, ngrumaosi kakiyatan lan karingkihaning kapitadosan lan karohanen kita, nyadhari sikap lan tindak-tanduk kita. Salebeting wanci pangantos-antos dhateng rawuhipun Gusti Yesus ingkang kaping kalih menika kit aperlu njangkepi kekirangan-kekirangan kita, ndandosi patrap kita ingkang klentu, ngecakaken kaluwihan kita kagem pakaryanipun Gusti. Kita perlu ngantepaken kayakinan kita, mbucal raos mangu-mangu. Kita perlu mbereg caketing roh kita kaliyan Gusti saben dinten.

Rasul Paul ing waosan kita dinten menika ngengetaken kita bab agunging sih rahmatipun Gusti ingkang sampun kita tampeni. Kita sedaya, setunggal baka setunggal, tamtu nggadhahi kasagedan, kaluwihan utawi kakiyatan utawi kanugrahan mirunggan saking Gusti. Kita dipun engetaken supados ngecakaken sedaya sih rahmatipun Gusti menika kanthi tekun, tulus lan andhap asor. Sih rahmatipun Gusti menika boten pareng dipun jaraken tanpa gina, kedah dipun tingkataken lan dipun ginakaken. Sih rahmatipun Gusti menika boten namung kagem kapentingan lan karemenan kita pribadi, nanging kagem pakaryanipun Gusti dadosa ing greja lan ing tengahing masyarakat.

Kados dene tiyang sepuh ingkang cecawis ngantos-antos lairing bayinipun boten pareng nerak wewaler lan nindakaken laku ingkang sae, makaten ugi anggen kita jagi-jagi ngrantos rawuhipun Gusti Yesus, sampun ngantos kita nerak sabda lan prentahipun Gusti. Swalikipun, kedahipun kita nindakaken menapa ingkang leres selaras kaliyan karsanipun Gusti. Awit kasebataken ing waosan kita kang kapisan, Yesaya 64: 5 bilih Gusti manggihi tiyang-tiyang ingkang nindakaken kaleresan.

 

Panutup

Sedherek pasamuwan ingkang dipun tresnani lan nresnani Gusti,

Sumangga kita tansah jagi-jagi lan waspada, nyadhari dhiri sawetahing gesang kita! Mangga ngrantos rawuhipun Gusti Yesus kanthi ningkataken ajining gesang kita, ngecakaken sedaya sih rahmatipun Gusti ingkang sampun kita tampeni! Mangga kita nebihi wewaleripun (larangan) Gusti lan nindakaken kaleresan ingkang dados prentah lan karsanipun Gusti. Amin. [ST]

 

Pamuji: KPK 329.

 

Comments are closed.